پایان نامه اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی,پایان نامه اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی,درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی,كارآمدی خواندن دانش‌آم,وسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

دانلود فایل

پایان نامه اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی مقدمه در قرن حاضر، نارساخوانی یکی از مباحث چالش برانگیز آموزش و پرورش ویژه به شمار می رود. به اعتقاد پاره ای از متخصصان اختلالهای یادگیری حدود 80 درصد دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، در خواندن مشکل دارند ( به نقل از لرنر، 1997 ). ضعف در خواندن معمولاً منجر به مشکلات دیگری می شود. این گونه کودکان فرصت های استخدامی را از دست می دهند. بسیاری از کودکان به خاطر عملکرد تحصیلی ضعیف و شکست های مکرر از مدرسه اخراج می شوند. فن آوری پیشرفته و اتوماتیک شدن کارها در جهان امروز ایجاب می کند که افراد تحصیلات بالایی داشته باشند. مشاغل قدیمی به سرعت منسوخ می شود و فرایند بازآموزی به صورت ضرورتی اجتناب ناپذیر درمی آید. و پیش بینی می شود کارمندان در هر شغلی به دفعات مجبور شوند به بازآموزی در حرفه خود بپردازند تا آمادگی های لازم را برای مشاغل جدید کسب کنند. توانایی خواندن به صورتی کارآمد، ابزاری مهم در بازآموزی و حفظ شغل است. به هر حال، خواندن مشکل تحصیلی عمده ای برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری است. ناتوانی خواندن پیامدهای بسیار جدی در مورد پیشرفت تحصیلی، استخدام و موفقیت در زندگی دارد ( لرنر، 1997 ).  کودکان مبتلا به نارساخوانی در هنگام خواندن مرتکب اشتباهات متعددی می شوند. این اشتباهات با حذف، افزودن یا وارونه نمودن کلمات مشخص می شود. این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار مشکل هستند، به خصوص حروفی که فقط از نظر جهت یابی و طول خطوط با هم تفاوت دارند. سرعت خواندن آنها پایین و غالباً با حداقل درک همراه است. اکثر کودکان نارساخوان توانایی رونویسی از متن چاپی را دارند، اما تقریباً آنها درهجی کردن ضعیف هستند. این کودکان ممکن است از وسط یا آخر کلمه شروع به خواندن نمایند. نارسایی در به خاطر آوردن و عدم استمرار فراخوانی موجبمی شود که فرد اسم و صدای حروف را بخوبی به خاطر نیاورد و از آن پرهیز می کنند. اضطراب آنها در مقابل تقاضاهایی که زبان نوشتاری را ایجاب می کند، افزایش می یابد، اکثر کودکان مبتلا به نارساخوانی که آموزشهای کمکی دریافت نمی کنند ممکن از شکست مستمر و یاس ناشی از آن دچار احساس شرم و تحقیر شوند. با گذشت زمان این احساسها عمیق تر می گردند. کودکان بزرگتر ممکن است احساس خشم یا افسردگی پیدا کنند و احترام به نفس پایین نشان دهند. ( کاپلان ـ سادوک، 2003 ، ترجمه رفیعی ورضاعی ). لذا، متخصصان با توجه به مشکلات عمده دانش آموزان نارساخوان در سطح خواندن، نوشتن و هجی کردن، از دیدگاههای مختلف به تبیین نارساخوانی پرداخته اند. در پژوهش حاضر، نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی تبیین شده است. نوروسایکولوژی به عنوان شاخه ای از تحقیقات مغز در بیست سال اخیر به مثابه یک گرایش تخصصی در روان شناسی به شمار می آید. نوروسایکولوژی به تبیین رابطه بین مغز و رفتار می پردازد. و می خواهد به چگونگی کنش مغز پی ببرد، به طور مثال چه مکانیزمهایی در تفکر، یادگیری و احساس اهمیت دارند و چگونه راه اندازی می شود و چه تاثیری بر رفتار انسان دارند. نوروسایکولوژی از روشهای همچون تخریب، تحریک و ثبت استفاده می کند. روشهای نوروسایکولوژی تجربی بر ارائه محرک مبتنی هستند. در این زمینه از روشهای ارائه محرک به نیمی از میدان دید، یکی از دو گوش و تحریک لمس جانبی استفاده می کنند. در تمام این موارد هنگامی که تحریک ارائه می شود، پاسخ پس از تحلیل شناختی به صورت جانبی ظاهر می شود. در این پژوهش نیز برای درمان نارساخوانی از روش تحریک استفاده شده است. به اعتقاد پاره ای از مولفان نوروسایکولوژی، نارساخوانی ناشی از نارسایی در یکی از نیمکره های مغزی چپ و راست و یا هر دو نیمکره مغزی است. بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر ( 2002 ) نارساخوانی ناشی از وجود نارسایی در نیمکره مغزی چپ یا نیمکره مغزی راست می باشد. این مدل بر مبنای دیدگاه نوروسایکولوژی ایجاد شده است که به طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان ( نوعp/l ) و درمان آنان می پردازد. به اعتقاد بیکر ( 2002 ) مغز این آمادگی را دارد که از راه تحریکهای عصب شناختی تغییر یابد. یعنی می توان با تحریک نیمکره چپ، عملکرد خواندن کودکان نارسا خوان نوعp را بهبود بخشید و با تحریک نیمکره راست می توان عملکرد خواندن کودکان نارساخوان نوعl را بهبود بخشید. بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر، کودکان نارساخوان نوعp هنگام یادگیری خواندن از مزایای نیمکره چپ و کودکان نارساخوان نوعl از کنش نیمکره راست بهره کمی برده اند. بنابراین، تحریک یکی از نیمکره های مغزی با توجه به نوع نارساخوانی مناسب به نظر می رسد. درراستای اهداف فوق، دراین پژوهش نیز نیز برای درمان دانش آموزان نارساخوان نوعp/l از شیوه های درمانی تحریک خاص نیمکره ها (Hss ) از طریق کانال دیداری و لامسه ای استفاده شده است. لذا در این پژوهش، اثربخشی شیوه های درمانی نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار می گیرد. 1ـ بیان مسأله نارساخوانی براساس تعریف انجمن نارساخوانی انگلستان، تركیبی از تواناییها و مشكلات است كه فرآیند یادگیری را در یك یا چند زمینه از جمله خواندن، نوشتن و هجی كردن تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال ممكن است با مشكلاتی در زمینه‌های سرعت پردازش، حافظه كوتاه مدت، توالی، ادراك دیداری/ شنیداری، زبان گفتاری و مهارتهای حركتی نیز همراه باشد (به نقل از رید ، 2003). به اعتقادفارمروکلین[4](1995) نارساخوانی تحولی[5] نوعی اختلال خاص خواندن است كه كودكان مبتلا علیرغم داشتن هوشبهر طبیعی و آموزش مناسب و فقدان نارسایی حسی آشكار در زمینه خواندن دچار مشكل هستند (به نقل از لارسو[6] و همكاران، 2004). بنابراین، می‌توان نارساخوانی را به عنوان مشكل پایدار یادگیری خواندن و خودكار شدن آن در كودكانی دانست كه دچار عقب‌ماندگی شدید یا نارسایی حسی نیستند ولی توانایی خواندن در آنها به طور معناداری پایین‌تر از حد توانایی آنها در زمینه‌های دیگر است (دُبره ـ ریتزن[7] و همكاران، 1979) شایع‌ترین اشتباههای كودكان نارساخوان شامل اشتباههای دیداری بین حروفی كه از لحاظ شكلی نزدیك به یكدیگرند (مانند ج،چ)، اشتباههای شنیداری بخصوص بین صوتهای مجاور (مانند ب،پ) و ناتوانی در برقراری رابطه بین حروف و صداها، حذف حروف صامت (مانند مرسه به جای مدرسه)، حذف برخی از هجاها، معكوس كردن و جابجا كردن حروف و هجاها در یك كلمه و افزودن حروف صامت می‌باشد (دادستان، 1379). علاوه بر آن، مؤلفانی همچون اولسن[8] و همكاران؛ 1994؛ استانوویچ[9]، 1986، مشكلات كودكان نارساخوان در فهم معنای متن را به طور عمده ناشی از ناتوانی در خواندن كلمه‌های مجزا و مشكلات از رمز درآوری این كلمه‌ها دانسته‌اند (به نقل از ماش[10] و باركلی[11]، 1996). نارساخوانی از دیدگاه نوروسایكولوژی ناشی از اختلال در ساختار و كنش نیمكره‌های مغزی می‌باشد. نوروسایكولوژی علمی است كه به بررسی رابطه علوم روان‌شناسی و عصب‌شناختی می‌پردازد. این حوزه، رشد و یكپارچگی سیستم اعصاب مركزی و ارتباط بین كنش مغز و رفتار انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد (فنیل[12]، 1995). این رویكرد، نارساخوانی را ناشی از وجود نارسایی در یكی از نیمكره‌های مغزی چپ و راست و یا هر دو نیمكره مغزی می‌داند. برمبنای مدل تعادل خواندن[13] بیكر[14] (2002، 1990) نارساخوانی ناشی از وجود نارسایی در نیمكره مغزی چپ یا نیمكره مغزی راست می‌باشد. این مدل برمبنای دیدگاه نوروسایكولوژی ایجاد شده است كه به تبیین انواع نارساخوانی و تحول خواندن می‌پردازد. طبق این مدل، خواندن عمدتاً در مراحل مقدماتی توسط نیمكره راست و در مراحل پیشرفته توسط نیمكره چپ صورت می‌گیرد. نیمكره راست با توجه به کارکردش در تفكر فضایی در ابتدا وظیفه استخراج جنبه‌های دیداری ـ فضایی كلمة نوشته شده را به عهده دارد. در شروع خواندن، مغز باید كلمة نوشته شده را از نظر شكل فضایی آن تجزیه و تحلیل كند و سپس این شكل فضایی با صدا و معنای آن بایستی درك شود. به مرور زمان با كسب مهارت در خواندن و خودكار شدن خواندن، از اهمیت مرحلة اول كاسته می‌شود و مرحله معنایی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند و در مراحل پیشرفته، خواننده بیشتر از نیمكره چپ خود استفاده می‌كند. اهمیت این انتقال از نیمكره راست به نیمكره چپ مغز در تحقیقات متعدد كه توسط بیكر و همكارانش صورت گرفته، نشان داده شده و مورد تأیید قرار گرفته است (دریر[15] و همكاران، 1999). بنابراین، تحول خواندن متضمن انتقال كار از نیمكره راست به نیمكره چپ مغز می‌باشد. در حالیكه در برخی از كودكان این انتقال صورت نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد كه عدم انجام این انتقال بیشتر مربوط به خودكار نشدن خواندن باشد. احتمالاً در اینجا اختلال ساختاری یا كنشی در یكی از دو نیمكره مغزی چپ یا راست وجود دارد. در این شرایط كودك نارساخوان هر بار سعی می‌كند رابطة بین شكل حروف نوشته شده و صدا و مفهوم آن را پیدا كند و از آنجایی كه این ارتباط خودكار نشده است، خواندن كند و به صورت منقطع انجام می‌شود. كودك دچار خطاهای چندپارگی[16] (از قبیل كند خواندن، ایجاد وقفه و درنگ روی كلمات و تكرار آن و.‌..) می‌شود كه سرعت و سیالی خواندن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیكر این نوع اختلال خواندن را نوع p (ادراكی[17]) نامیده است (بیكر و رابرتسون[18]، 2002). [1] – Lerner [2]- Dyslexia [3] – Reid [4] – farmer & kiein 4 – Developmental Dyslexia 5 – Lorusso. 6 -Debray-Ritzen [8] – olson,. [9] – Stanovich [10] – Mash [11] – Barkley [12] – Fennell [13] – Balance Model of Reading [14] – Bakker [15] – Dryer [16] – Fragmentation error [17] – Perceptual 3 – Robertson فهرست مطالب عنوان ………………………………………………………………………………………  صفحه فصل اول: مقدمه ……………………………………………………………………………….. 2 1ـ بیان مسأله ………………………………………………………………………….. 6 2ـ اهمیت و ضرورت مسأله …………………………………………………….. 13 3ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش…………………………………… 15 4ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها………………………………….. 18 خلاصه ………………………………………………………………………………….. 20 فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات بخش اول: مبانی نظری ………………………………………………………….. 22 1ـ تعریف اختلالهای یادگیری …………………………………………………… 22 2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ………………………………….. 30 1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز ………………………………………… 30 2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ………………………………………………………….. 33 3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ………………………………………. 43 4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) ………………………………………………………… 44 3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR……….. 44 1) اختلال خواندن ……………………………………………………………………………………………. 45 2) اختلال در ریاضیات ……………………………………………………………………………………. 46 3) اختلال بیان نوشتاری ………………………………………………………………………………… 48 4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)……………………… 49 4ـ تعریف خواندن …………………………………………………………………… 50 5ـ تحول خواندن …………………………………………………………………….. 55 6ـ مدل های خواندن ……………………………………………………………….. 56 1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین …………………………………………………………….. 56 2) مدل تعاملی جبرانی…………………………………………………………………………………….. 57 3) مدل پیوندگرایی…………………………………………………………………………………………… 59 4) مدل آوایی……………………………………………………………………………………………………. 61 5) مدل ببین و بگو ………………………………………………………………………………………….. 63 6) مدل تعادل خواندن بیکر ……………………………………………………………………………… 63 7ـ نارساخوانی………………………………………………………………………… 70 1) تعریف نارساخوانی…………………………………………………………………………………….. 70 2) نشانه های بالینی نارساخوانی ……………………………………………………………………. 75 3) اختلالهای همراه با نارساخوانی………………………………………………………………….. 81 الف ـ اختلالهای جانبی شدن ………………………………………………………………….. 81 ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ……………………………………… 82 ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ………………………………………………………………. 83 د ـ تأخیر زبان گفتاری …………………………………………………………………………… 85 هـ ـ اختلالهای ادراکی …………………………………………………………………………….. 86 و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت …………………………………………………………………. 87 ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD…………………………………………….. 88 ح ـ اختلالهای رفتاری …………………………………………………………………………….. 91 4) شیوع نارساخوانی………………………………………………………………………………………. 94 5) تاریخچه نارساخوانی…………………………………………………………………………………… 95 6) سبب شناسی نارساخوانی …………………………………………………………………………. 99 الف ـ عوامل ژنتیکی …………………………………………………………………………….. 100 ب ـ عوامل عصب شناختی …………………………………………………………………… 103 ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ……………………………………………………………….. 107 د ـ غلبه طرفی مغز ………………………………………………………………………………. 111 هـ ـ عوامل حرکتی ……………………………………………………………………………….. 114 و ـ عوامل شناختی ………………………………………………………………………………. 115 ز ـ عوامل رفتاری ………………………………………………………………………………… 118 ح ـ عوامل محیطی ……………………………………………………………………………….. 121 ط ـ عوامل عاطفی ………………………………………………………………………………… 122 8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی …………………………… 124 9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………………………… 124 10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………. 131 الف ـ نارساخوانی اکتسابی …………………………………………………………………………. 131 ب ـ نارساخوانی تحولی ……………………………………………………………………………….. 140 11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر …………. 148 12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر …………………………. 154 13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر ……………………. 156 1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) …………………………………………………………… 156 2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) ……………………………………………………………………… 156 14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L……………………. 158 15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L……………………………. 162 16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ……………. 164 بخش دوم: یافته های پژوهشی …………………………………………….. 168 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 180 فصل سوم: روش تحقیق 1ـ طرح تحقیق ………………………………………………………………………. 184 2ـ روشهای آماری ……………………………………………………………….. 185 3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن …………………………………. 186 4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………… 187 5ـ ابزارهای پژوهشی ……………………………………………………………. 188 1) آزمون وکسلر کودکان ……………………………………………………………………………. 188 2) آزمون اختلال خواندن ……………………………………………………………………………… 188 3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه    علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV………………………………………………………………………………………………………………….. 199 4) جعبه آموزشی لامسه ای …………………………………………………………………………. 203 5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM…………………………………………………………………… 206 6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا …………………………………………….. 209 7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر     211 8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر      212 1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS)………………………. 212 2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)…………………… 221 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 227 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 1ـ ارائه نتایج کمی ………………………………………………………………… 229 الف: توصیف داده ها …………………………………………………………….. 229 ب ـ تحلیل داده ها …………………………………………………………………. 234 ـ تحلیل واریانس آمیخته (32)……………………………………………….. 234 فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: …………………………. 235 فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL ……………… 241 فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP…………………………… 246 فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p……………………….. 252 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 258 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 1ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها …………………………………………….. 260 2ـ محدودیتها ……………………………………………………………………….. 270 3ـ پیشنهادات ……………………………………………………………………….. 271 4ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ………………………………………… 272 منابع 1) منابع فارسی…………………………………………………………………….. 274 2) منابع انگلیسی …………………………………………………………………… 276 ضمائم: 1ـ آزمون وکسلر کودکان 2ـ فرم تاریخچه موردی 3ـ آزمون اختلال خواندن 4ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV

  • ارتباط مدیریت سود ،تامین مالی و استراتژی تنوع در بانکهای خصوصی و دولتی

    ارتباط مدیریت سود ،تامین مالی و استراتژی تنوع در بانکهای خصوصی و دولتی,فصل دوم و پیشینه تحقیقی دانلود فایل مدیریت سود و تأمین مالی از موضوعات مهم راهبردی و رو به رشد برای همه شركتها در سراسر جهان می باشد.…

  • پاورپوینت فعالیتهاى بیمه عمومى (استاندارد حسابدارى شماره 28)

    انتقال پر,بیمه اتكایى نسبى,بیمه اتکایی,بیمه زندگی,بیمه عمومى,بیمه‌اتكایى غیرنسبى,پاورپوینت فعالیتهاى بیمه عمومى (استاندارد حسابدارى شماره 28),حق بیمه,حق بیمه عاید نشده,حق بیمه‌های اتكایى‏,خسارت‏,دامنه كاربرد استاندارد حسابدارى شماره 28,دانلود پاورپوینت فعالیتهاى بیمه عمومى (استاندارد حسابدارى شماره 28),ذخیره تکمیلی,شناخت درآمد حق بیمه‏,قرارداد بیمه (بیمه…

  • دانلود تحقیق زندگی فرخی یزدی

    دانلود تحقیق زندگی فرخی یزدی دانلود فایل تحقیق زندگی فرخی یزدی قسمتهایی از متن: محمد فرخی یزدی ، فرزند محمد ابراهیم بسال ۱۳۰۶ قمری در یزد چشم بجهان گشود . اودر سال ۱۳۴۰ قمری روزنامه معروف طوفان را منتشر کرد…

  • پایان نامه میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    پایان نامه میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,میزان اثربخشی و انگیزش معلمین,میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دانلود فایل پایان نامه…

  • تحقیق نانو تکنولوژی

    بررسی نانو تکنولوژی,پایان نامه نانو تکنولوژی,پروژه نانو تکنولوژی,تحقیق نانو تکنولوژی,مقاله نانو تکنولوژی,نانو تکنولوژی دانلود فایل تحقیق نانو تکنولوژی قسمتی از متن: چكیده قرار است نانوتكنولوژی یكی از فناوریهای كلیدی و كارآمد قرن 21 شود. قابلیت اقتصادی آن، حاكی از وجود…

  • مبانی و پیشینه پژوهش انزوای اجتماعی

    مبانی و پیشینه پژوهش انزوای اجتماعی دانلود فایل مبانی و پیشینه پژوهش انزوای اجتماعی در 63 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون…

  • مقالةموتورهای دیزلی چند زمانه و میل لنگ ها

    مقالةموتورهای دیزلی چند زمانه و میل لنگ ها دانلود فایل مقالةموتورهای دیزلی چند زمانه و میل لنگ ها فهرست: بررسی نقش میل لنگ ها در موتورهای دیزلی چند زمانه طرز كار موتورها زمان تنفس زمان تراكم زمان قدرت زمان تخلیه…

  • پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH

    پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH,دانلود پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH دانلود فایل این پرسشنامه شامل جملاتی درباره جنبه های مختلف زندگی شماست كه ممكن است با آن موافق یا مخالف باشید. هر جمله را با دقت بخوانید و سپس میزان موافقت یا…

  • مقاله بررسی روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی، بنزینی و موضوع گازسوز

    پروژه بررسی روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی، بنزینی و موضوع گازسوز,تحقیق بررسی روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی، بنزینی و موضوع گازسوز,دانلود تحقیق بررسی روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی، بنزینی و موضوع گازسوز,مقاله بررسی روند…

  • تحقیق مقاله الگوریتم‌های مسیریابی

    الگوریتم‌های مسیریابی,تحقیق الگوریتم‌های مسیریابی,تحقیق مقاله الگوریتم‌های مسیریابی,مقاله الگوریتم‌های مسیریابی دانلود فایل تحقیق و مقاله الگوریتم‌های مسیریابی دارای 200 صوبا فرمت ورد تعداد بازدید : 14567 شنبه 17/5/1388 تاریخ : الگوریتم‌های مسیریابی در شبکه‌های کوچک، و در نقاطی که انتقال اطلاعات…

  • پایان نامه نظام حقوقی حاكم بر كاربرد تسلیحات متعارف

    پایان نامه نظام حقوقی حاكم,پایان نامه نظام حقوقی حاكم بر كاربرد تسلیحات متعارف دانلود فایل پایان نامه نظام حقوقی حاكم بر كاربرد تسلیحات متعارف چكیده: نظام حقوقی حاكم بر كاربرد تسلیحات متعارف یكی از گرایش های چند وجهی حقوقی می…

  • دانلود پاورپوینت (اسلاید) سازمانهای یادگیرنده

    اصول سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنگه,تعریف سازمان یادگیرنده,تعریف یادگیری,حلقه های یادگیری در سازمان یادگیرنده,دانلود پاورپوینت (اسلاید) سازمانهای یادگیرنده,دانلود پاورپوینت سازمانهای یادگیرنده,مخاطرات سازمانهایی که نگرش ودیدگاههای سازمانهای یادگیرنده را بکار نم,مقدمات وشرایط لازم برای یادگیری سازمانی,منابع ومتون یادگیری سازمانی,ویژگیهای سازمانهای…

  • گزارش آزمایشگاه Logo PLC

    گزارش آزمایشگاه Logo PLC دانلود فایل گزارش آزمایشگاه  Logo PLC شش آزمایش انجام شده همراه توضییحات كلید روشنائی راه پله تایمر هفتگیWeekly timer Wiping relay ( pulse output )- خروجی - پالسی تایمر تاخیر در خاموشیoff – delay  تایمر تاخیر…

  • پایان نامه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد

    پایان نامه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد,پروژه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد,تحقیق شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد,دانلود شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد,شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد دانلود فایل پایان نامه…

  • پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده/12 آیتمی زیمن 1988

    پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده/12 آیتمی زیمن 1988,پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده12 آیتمی زیمن 1988 دانلود فایل پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده/12 آیتمی زیمن 1988 توضیح : ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) : تعداد گویه ها : تعداد مولفه :  …

  • تحقیق جامع و کامل تئوری نمایندگی و کاربرد آن در حسابداری

    تحقیق آماده برای درسهای بررسی موارد خاص در حسابداری و مباحث جاری در حسابداری رشته حسابداری مقطع کارشناسی ارشد,تحقیق جامع و کامل تئوری نمایندگی و کاربرد آن در حسابداری,تضاد منافع بین سهامدار و مدیر,تعریف تئوری نمایندگی,دانلود تحقیق جامع و کامل…

  • مقاله بررسی ماهواره

    پروژه بررسی ماهواره,تحقیق بررسی ماهواره,دانلود تحقیق بررسی ماهواره,مقاله بررسی ماهواره دانلود فایل مقاله بررسی ماهواره در 48 صفحه ورد قابل ویرایش  تحلیل پایداری و كنترل سیستم : درهر پروسه، طراحی سیستم كنترل ازجمله مسائلی است كه از اهمیت ویژه برخوردار…

  • بررسی رابطه بین تولد(چندمین فرزند بودن) با سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان

    بررسی رابطه بین تولد(چندمین فرزند بودن) با سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان,پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی دانلود فایل پایان نامه  کارشناسی روانشناسی بالینی بررسی رابطه بین تولد(چندمین فرزند بودن) با سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل…

  • دانلود بانک اطلاعاتی تجهیزات آزمایشگاه کنترل نیروگاه طوس

    بانک اطلاعاتی,بانک اطلاعاتی تجهیزات آزمایشگاه کنترل نیروگاه طوس,بانک اطلاعاتی نیروگاه,پایان نامه بانک اطلاعاتی تحهیزات آزمایشگاهی کنترل نیروگاه,پژوهش بانک اطلاعاتی,تحقیق بانک اطلاعاتی نیروگاه توس,دانلود بانک اطلاعات نیروگاه طوس,دانلود بانک اطلاعاتی تجهیزات آزمایشگاه کنترل نیروگاه طوس دانلود فایل ا

  • مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP)

    پروژه پردازشگری دیجیتال یا (DSP),تحقیق پردازشگری دیجیتال یا (DSP),دانلود تحقیق پردازشگری دیجیتال یا (DSP),مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP) دانلود فایل [7]

  • پایان نامه تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان شهر ابهر

    پایان نامه تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان شهر ابهر دانلود فایل پایان نامه تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان شهر ابهر چکیده رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد، آگاهیها، ارزشها،…

  • گزارش كارآموزی آشنایی با مفاهیم اولیه پست الكترونیك كار با نامه ها

    آشنایی با مفاهیم اولیه پست الكترونیك كار با نامه ها,گزارش كارآموزی,گزارش كارآموزی آشنایی با مفاهیم اولیه پست الكترونیك كار با نامه ها,موضوع,نرم افزار كامپیوتر دانلود فایل گزارش كارآموزی  نرم افزار كامپیوتر موضوع  : آشنایی با مفاهیم اولیه پست الكترونیك كار…

  • پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992

    پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992 دانلود فایل پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992 توضیح : ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) : تعداد گویه ها…

  • مقاله در مورد روش های تربیت اخلاقی

    مقاله در مورد روش های تربیت اخلاقی دانلود فایل بخشهایی از متن: روش های تربیت اخلاقی به رغم وجود عوامل محدودکننده انسان مانند وراثت، طبیعت و جامعه انسان می تواند به اراده خود مسیر خویش را برگزیند و از حصار…

  • تحقیق چگونگی ترسیم چارتهای سازمانی

    تحقیق چگونگی ترسیم چارتهای سازمانی دانلود فایل تحقیق چگونگی ترسیم چارتهای سازمانی مطالب: چارت سازمانی چیست؟ویژگی مدیریت  چارت سازمانی در Pars CMSEXCELچگونگی ترسیم چارتهای سازمانی دربرناممثال هایی ازچارتهای سازمانیمنابع................................................................ بخشهایی از متن: چارت سازمانی چیست؟ هر ارگان ، اداره ،…

  • داروسازی بیمارستانی داروی بیهوشی پروپوفول

    داروسازی بیمارستانی داروی بیهوشی پروپوفول دانلود فایل داروسازی بیمارستانی  داروی بیهوشی پروپوفول داروسازی بیمارستانی داروی بیهوشی پروپوفول (Propofol) C12H18O اسامی تجارتی موارد مصرف تهوع و استفراغ مقدار مصرف عوارض جانبی اثر روی سیستم قلبی عروقی احتیاط: فارماكوكنتیك پروپوفول (Propofol) C12H18O…

  • پاورپوینت مدیریت تولید انگیزه - مدیریت کار و زمان - مدیریت خلاقیت

    پاورپوینت مدیریت تولید انگیزه - مدیریت کار و زمان - مدیریت خلاقیت دانلود فایل پاورپوینت مدیریت تولید انگیزه - مدیریت کار و زمان -  مدیریت خلاقیت مدیریت تولید انگیزه  به گفته امام امت (ره) «رزمندگان ما در جبهه ها در…

  • طرح توجیهی سود و زیان

    پروژه کارافرینی سود و زیان,توجیه اقتصادی سود و زیان,دانلود پروژه سود و زیان,دانلود کارآفرینی سود و زیان,طرح توجیه فنی سود و زیان,طرح توجیهی سود و زیان,کارآفرینی سود و زیان دانلود فایل هر شركت تولیدی و بازرگانی برای اطلاع از اینكه…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت تعارض در سازمان

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت تعارض در سازمان دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت تعارض در سازمان در 56 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری…

  • مقاله بازار یابی شبکه ای و بررسی اثرات مخرب آن بر اقتصاد کشور

    مقاله بازار یابی شبکه ای و بررسی اثرات مخرب آن بر اقتصاد کشور دانلود فایل مقاله بازاریابی شبکه ای و بررسی اثرات مخرب آن بر اقتصاد کشور عنوان صفحه مقدمه 2 بازار یابی برای هیچ ( نقدی بر گلدکوئیست )…

  • فصل دوم پایان نامه مفهوم سلامت روان از دیدگاه مکتب های مختلف

    فصل دوم پایان نامه مفهوم سلامت روان از دیدگاه مکتب های مختلف دانلود فایل فصل دوم پایان نامه مفهوم سلامت روان از دیدگاه مکتب های مختلف در 51  صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc توضیحات: فصل دوم پایان نامه…

  • سمینار نساجی کاربرد سیکلودکسترین در فرایندهای نساجی

    سمینار نساجی کاربرد سیکلودکسترین در فرایندهای نساجی دانلود فایل سمینار نساجی کاربرد سیکلودکسترین در فرایندهای نساجی چکیده: سیکلودکسترین ها به عنوان دسته ای از الیگوساکاریدهای حلقوی با ساختار مخروطی توخالی شکل، دارای سطح بیرونی هیدروفیلیک و سطح داخلی هیدروفوبیک و…

  • پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد

    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد دانلود فایل پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد چكیده پژوهش حاضر به منظور (بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین…

  • بررسی اصل قبح عقاب بلا بیان

    بررسی اصل قبح عقاب بلا بیان دانلود فایل بررسی اصل قبح عقاب بلا بیان در حقوق جزای اسلامی اصول بسیار مهمی دیده میشود كه نه تنها در آن ایام بلكه در شرایط فعلی هم اهمیت خود را حفظ نموده اند.…

  • پاورپوینت درآمد عملیاتی (استاندارد حسابداری شماره3)

    پاورپوینت درآمد عملیاتی (استاندارد حسابداری شماره3),تفاوت کالای امانی و فروش,دانلود پاورپوینت (اسلاید) درآمد عملیاتی (استاندارد حسابداری شماره3),سود تضمین شده، درآمد حق امتیاز و سود سهام,شرایط شناسایی درآمد خدمات,شرایط شناسایی درآمد کالا,موارد خاص فروش کالا,نحوه اندازه گیری درآمد عملیاتی,نحوه شناسایی درآمد…